Ciao ITALIA!- Gra dydaktyczna.
Bezpośrednio po zakończeniu realizacji części projektu obejmującej wyjazd młodzieży do Ferrary rozpoczęła się przygoda w zupełnie innym wymiarze. Z inicjatywy koordynatorki projektu, pani Izabeli Łysek, powstał pomysł stworzenia tematycznej gry. Początkowo nie zaawansowaną koncepcję zaczął wcielać w życie pan Marek Mroczek, nauczyciel będący jednym z opiekunów uczniów we Włoszech, a na co dzień instruktor szachowy i miłośnik rozgrywek wszelakich. Sama gra, jej założenia celowości, skomplikowania i grywalności ewoluowały dynamicznie. W ciągu kilku tygodni ze zwykłej gry karcianej stała się profesjonalną grą planszową, która w swej motoryce wykorzystuje skomplikowane mechanizmy i algorytmy zaadoptowane i implementowane przez sztuczną inteligencję.
Sama gra przenosi nas w świat podróży po półwyspie Apenińskim. Gracze, przylatując do Italii, otrzymują karty z miastami które muszą odwiedzić w trakcie wizyty. Miasta te są połączone w trasy – łatwiejsze i trudniejsze – a zadaniem zwycięzcy jest przewędrował pionkiem wszystkich, które wylosuje. Same miasta podzielone są na cztery kategorie: brązowe, srebrne, złote i jedno, a w zasadzie dwa wyjątkowe – diamentowy Rzym i Watykan. Każdy z kolorów to odmienne punkty do zdobycia, a stolice to dodatkowe punkty, które gracz wedle obranej przez siebie strategii odwiedzi lub nie. Gra kończy się w chwili gdy jeden z graczy przejdzie wszystkie wylosowane trasy i podejmie decyzję, że chce się ujawnić – bowiem w trakcie rozgrywki inni nie są świadomi jakie miasta do zwiedzenia mają pozostali gracze. Wtedy punkty są sumowane i wszyscy poznają najlepszego włoskiego globtrottera.
Zapewne interesującym może być sposób potwierdzania obecności w kolejnych miastach malowniczej Italii. Podróżnik, zbliżając się do znanych metropolii, winien odpowiedzieć na pytanie dotyczące kultury, języka, historii lub atrakcji turystycznych Włoch. Poprawna odpowiedź skutkuje uzyskaniem karty reprezentującej dane miasto, negatywna pozostaniem pionka na swoim miejscu i możliwością ponownej próby w kolejnej turze. Pytania w zakresie trudności są stopniowane w zależności od kategorii (klasy) danej miejscowości – zdobycie wyjątkowego stołecznego Rzymu czy Stolicy Apostolskiej wymaga odpowiedzi aż na trzy pytania! Każdorazowe przemieszczanie się planszy (czyli szlakach między miastami) determinuje rzut kostką, a gracz w swej turze wykonuje kolejne czynności: ruch pionkiem, ewentualna odpowiedź na pytanie i zdobycie punktowanej karty miasta. Dodatkowo każda karta reprezentująca najsłynniejsze miasta Włoch opatrzona jest dwoma ciekawostkami ich dotyczącymi.
Warto i należy podkreślić, iż gra niemalże całościowo powstała w ramach funkcjonowania Wielozawodowego Zespołu Szkół im. rtm. Witolda Pileckiego w Zatorze. To bardzo istotne, bowiem od początku celem twórców było stworzenie spójnej koncepcji, która jednolicie podsumuje i związana będzie z pobytem młodzieży naszej młodzieży na zagranicznych praktykach. Za koncepcję, motorykę, grywalność i zasady odpowiadały pod kierunkiem pana Marka klasy technikum obsługi turystycznej. Grafikę planszy stworzyli uczniowie technikum informatycznego, a kart – udowadniając swoje talenty rysownicze – pozostałe kierunki. Co więcej pytania w wieloaspektowym przekroju były konsultowane również zagranicą. Koordynatorka projektu ze strony organizacji przyjmującej IFOM, pani Beata Rychła, oceniła wraz z Włochami zasadność, celność czy trudność zarówno samej rozgrywki, jak i poszczególnych pytań.
Nad całością procesu implementacji zasad czuwała sztuczna inteligencja, która poprzez setki symulowanych gier wygenerowała statystyki pozwalające stale poprawiać i udoskonalać rozgrywkę tak, aby miała nie tylko walory edukacyjne, ale także po prostu rozrywkowe. Tym samym powstała gra oczywiście nie doskonała, ale interesująca i emocjonująca dla każdego gracza.
Autor: Marek Mroczek
W ramach realizowanego projektu w okresie 01.11.2023 – 31.10.2024.
Doświadczenie zawodowe – czas start! Praktyki zawodowe we Włoszech o numerze 2023-1-PL01-KA122-VET-000121422 realizowanego na zasadach Programu Erasmus+ w ramach projektu
„Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego”
finansowanego ze środków programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego.
Projekt jest dofinansowany przez Unię Europejską.
Notatka z gry dydaktycznej – autor Marek Mroczek – opiekun młodzieży podczas mobilności.