PEER SUPPORT

Doświadczenie zawodowe – czas start! Praktyki zawodowe we Włoszech

Koordynatorzy : Marta Wycisk – pedagog szkolny/specjalny, Izabela Łysek -wychowawca

Okres trwania: od 01.09.2025 r. do 01.09.2028 r.

Wdrożenie pilotażowego programu Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, który realizuje projekt w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS), Priorytet FERS.05 Innowacje społeczne, Działanie 05.01 Innowacje społeczne, w partnerstwie z Ministerstwem Edukacji Narodowej i Fundacją „Instytut Edukacji Pozytywnej”.

Celem głównym jest wdrożenie  i przetestowanie przez dwóch koordynatorów szkolnych opracowanej metody wsparcia dla uczniów/uczennic w kryzysach psychicznych w szkołach ponadpodstawowych, opartej na wsparciu rówieśniczym, tzw. metodzie peer support.

Peer Support – metoda stosowana w Stanach Zjednoczonych – Hope Squad. Metoda opiera się na wsparciu młodzieży przez osoby z podobnym doświadczeniem i w podobnym wieku. W metodzie pracują dwóch koordynatorów szkolnych (wychowawca, pedagog szkolny), którzy szkolą radę pedagogiczną z metody, badają klimat szkoły, a następnie podejmują działania promujące i informujące rodziców i młodzież o realizacji programu. Po uzyskanych zgodach koordynatorzy rekrutują tzw. schoolworkerów – uczeń / uczennica, dobrowolnie wspierająca rówieśników poprzez rozmowę i obecność. Schoolworkerzy przechodzą przez szkolenia i w sytuacjach zgłoszonych, że są uczniowie potrzebujący, koordynatorzy parują schooleorkerów z uczniem potrzebującym wsparcia, którzy następnie spotykają się na terenie szkoły w wyznaczonym miejscu na max. 15-25 min. rozmowę/ 1xtydz./max. do 6 tyg. Schoolworkerzy i uczniowie potrzebujący zgłaszają się w formie dobrowolnej i mogą zrezygnować również w każdej chwili. Działania koordynatorów i schoolworkerów zapisywane są w dziennikach, które pomagają potem podczas wspólnych spotkań(superwizji) w ramach omówienia trudności lub dobrych rad. Na pierwszym etapie wdrażania Metody w szkole wsparciem schoolworkerów zostaną objęci uczniowie i uczennice klas pierwszych. Taki wybór sprzyja naturalnemu przebiegowi procesu, ponieważ pozwala połączyć wdrażanie Metody z codziennym wsparciem uczniów i uczennic w adaptacji do nowego środowiska. Dzięki temu działania schoolworkerów wpisują się w realne potrzeby młodzieży, wspierając ich w budowaniu relacji, odnajdywaniu się w kulturze szkoły oraz rozwijaniu poczucia przynależności już od początku edukacji na nowym etapie, jednocześnie adresując kwestie dobrostanu psychicznego.

Cała metoda prowadzona jest w ramach Standardów Bezpieczeństwa i Procedur Szkolnych w Sytuacjach Kryzysowych.

Cele główne:

wdrożenie  i przetestowanie przez dwóch koordynatorów szkolnych opracowanej metody wsparcia dla uczniów/uczennic w kryzysach psychicznych w szkołach ponadpodstawowych, opartej na wsparciu rówieśniczym, tzw. metodzie peer suport.

Cele szczegółowe:

  • zwiększenie odporności psychicznej w środowiskach szkolnych poprzez rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze stresem i trudnościami emocjonalnymi;
  • tworzenie bezpiecznego środowiska (klimatu szkoły) dla uczniów i uczennic, w którym będą mogli otwarcie mówić o swoich potrzebach;
  • szybka i adekwatna reakcja na potrzeby psychiczne uczniów poprzez stworzenie systemu Peer Support;
  • Wzmocnienie efektywności systemu wsparcia zdrowia psychicznego poprzez współpracę między rówieśnikami i dorosłymi pracownikami szkoły.

Aktualności