Podsumowanie realizacji praktyk zagranicznych

Podsumowanie realizacji praktyk zagranicznych

integracja 2

Projekt

Podsumowanie realizacji praktyk zagranicznych „Tylko praktyka czyni Mistrza” dofinansowanego ze środków EFS PO WER.

      Na przełomie stycznia i lutego (26.01.-23.03.2020) zakończyła się włoska mobilność uczniów biorących udział w projekcie praktyk zagranicznych Tylko praktyka czyni mistrza – dofinansowanego ze środków EFS PO WER w kwocie76336 euro. W pełni sfinansowane cztery tygodnie praktyk zagranicznych we Włoszech, w malowniczej miejscowości Cosenza, przyczyniło się do osiągnięcia głównego celu, którym był rozwój jakości kształcenia praktycznego w szkole oraz zwiększenie kompetencji językowych, zawodowych i społecznych 30 uczniów z pięciu kierunków: technik obsługi turystycznej, technik żywienia i gastronomii, technik informatyk, technik mechanik oraz technik mechatronik. Ponadto pobyt we Włoszech pozwolił uczestnikom poznać nową kulturę, a także stał się życiowym sprawdzianem z samodzielności oraz tolerancji. Dzięki realizacji już drugiego tak dużego projektu praktyk zagranicznych, Wielozawodowy Zespół Szkół w Zatorze zyskuje wizerunek szkoły europejskiej i intensywnie rozszerza bazę partnerów zagranicznych przedsiębiorstw tym razem o przedsiębiorstwa włoskie.

Współorganizatorem praktyk była włoska firma pośrednicząca w organizacji staży Euroform RFS , która kompleksowo zajęła się zakwaterowaniem naszych uczniów wraz z opiekunami w miejscowości Cosenza, gminie włoskiej Rende, zapewniła miejsca stażu w lokalnych przedsiębiorstwach oraz zorganizowała wycieczki, dzięki którym uczniowie mogli zwiedzić Cosenzę, Pompeje i Neapol. Warto wspomnieć, że poznanie historii miast i ich lokalnego kolorytu zachwyciło uczestników oraz umożliwiło przez chwilę poczuć smak i zapach starożytności.

Słowa Cycerona, wybitnego mówcy rzymskiego, „Nie wystarczy zdobywać mądrość, trzeba jeszcze z niej korzystać…”, stały się mottem tegorocznego wyjazdu, ukazując tym samym wartość wiedzy weryfikowanej poprzez działanie i doświadczanie. Każdy uczeń ukończył z sukcesem praktyki zawodowe, a niektórzy mogli pochwalić się wynikiem celującym. Ponadto wszyscy uczestnicy uzyskali certyfikaty ukończenia praktyk zawodowych w języku angielskim i polskim oraz zaświadczenia o osiągnięciach zawodowych (ECVET) i Europass-Mobilność w dniu zakończenia roku szkolnego 2019/2020, które z pewnością zostaną przez nich wykorzystane w przyszłej pracy zawodowej oraz zachęcą do zdobywania kolejnych kwalifikacji zawodowych. Należy również podkreślić, że zakończenie mobilności na takim poziomie było możliwe dzięki odpowiednim przygotowaniom przed wyjazdem. Uczniowie, w czasie dodatkowych zajęć, uczyli się podstaw języka włoskiego, utrwalali język angielski, a pod okiem pedagoga rozwijali kompetencje miękkie.

Ogłoszona w marcu 2020 roku ogólnokrajowa pandemia koronawirusa COVID -19 spowodowała, że kilka zaplanowanych działań dotyczących upowszechniania i dalszej realizacji zadań ujętych w projekcie nie odbyło się. Nie oznacza to jednak, że przestaliśmy działać! Ciekawe fotorelacje, prezentacje oraz artykuły można zobaczyć i przeczytać na stronie szkoły www.wzs.zator.pl oraz na funpage’u WZS na portalu Facebook.

Podsumowując, czterotygodniowy pobyt we Włoszech okazał się sprawdzianem pozytywnie weryfikującym umiejętności językowe uczestników, zdolność opanowania przez nich pracy na stanowisku stażowym, efektywność wykonywania samodzielnie powierzonych zadań, a także egzystowania w zupełnie obcym kraju. Warto także dodać, że czas spędzony na włoskiej ziemi sprzyjał integracji grupy, wzmocnieniu poczucia własnej wartości poszczególnych uczniów oraz ukazał sens przemyślanej autoprezentacji. Wszyscy uczestnicy projektu osiągnęli zamierzone cele i wzbogacili swoje warsztaty zawodowe, stając się tym samym już teraz świadomym pracownikiem, a szkoła kolejny raz wzbogaciła się o nowe doświadczenia istotne w realizacji przyszłych projektów unijnych.

 {gallery}2020/31{/gallery}

 

{backbutton}

Facebook